Klubbdommer - Fair Play - kampvert

Seriestart - vårens vakreste eventyr

Endelig er det klart for seriestart. Etter en lang vinter med svært krevende treningsforhold og mange treningstimer i hall, er det en våryr gjeng gutter og jenter som skal ut og forsvare de blå og hvite fargene. Vi gleder oss masse og håper å se dere på stadion mange ganger i løpet av sesongen.

Logo_ny_2022
3v3_3

Rakkestad IF Fotball er en breddeklubb og en Kvalitetsklubb. Vi jobber hver dag for å skape samhold og tilhørighet, trygge rammer og god utvikling. Hos oss skal alle som vil ha en sosial møteplass føle seg velkommen og ivaretatt, men vi er også opptatt av å ta vare på de som har litt ekstra motivasjon til å teste egne grenser. Det er mulig å tenke to kloke tanker samtidig, men det krever at vi jobber godt og målrettet sammen for å ta vare på alle.

Fotballgruppa består av i overkant 400 medlemmer, hvorav ca 330 er aktive. I løpet av en uke har ca 100 personer stått på for lagene og klubben. Vi kan trygt slå fast at dugnadsånden er stor i klubben vår.

Vår daglige leder, Kristine Skjolden, er ansatt 60% i hele idrettsforeningen. Fotballgruppa står for 2/3 av hennes engasjement.

Totalt har vi meldt på over 30 lag til årets seriespill. Det er vi godt fornøyd med og garanterer god kok på stadion utover.

Banestørrelse og spillform

• 3-er fotball med vant og små mål
    • 6- og 7-åringene. Banen er ca 10*15 meter
  • 5-er fotball
    • 8-og 9-åringene. Banen er ca 20*30 meter
  • 7-er fotball
    • 10- og 11-åringene. Banen er ca 30*50 meter
  • 9-er fotball
    • I hovedsak 12- og 13-åringene, men kan også spilles i andre aldersklasser. Banen er ca 40*60 meter.
  • 11-er fotball
    • Fra 14 år og oppover til senior. Banen er ca 60-68 * 100-105 meter.

Mange spør hvorfor man ikke kunne gjøre sånn som man gjorde før i tiden. Da spilte man på stor bane fra man var liten, med 5-er ball (ofte tung og full av vann). Vel, forskning har vist at barn lærer best i ulike omgivelser. Banestørrelsene er satt for å optimalisere barnas utvikling og at de ved å ta steg for steg i banestørrelse og antall spillere med og mot, vil være bedre rustet når de engang skal prøve seg på stor bane. I Norge i dag er det liten diskusjon om de ulike kamparenaene. I den grad det er diskusjoner gjelder det i overgangen mellom de ulike banestørrelsene.

I RIF sier vi “VI”

RIF har i mange, mange år vært en klubb som stolt har stått sammen og støtte og hjulpet hverandre. Når vi snakker sammen sier vi “VI” og ikke dem og dere. Vi har like drakter og kampklær fra de minste til de eldste, vi har det flotteste anlegget hvor små og store spiller og trener om hverandre og klubbhuset er felles for alle.

NFF sin visjon er “fotball for alle”. Det er en visjon vi trygt støtter opp under. I RIF fyller vi på med “Åpen-Raus-Inkluderende-Samlende-Utviklende”. Det betyr i bunn og grunn at vi er en klubb for alle, hvor hver enkelt skal få vokse ut fra sitt eget stå-sted, hvor trenere og ledere skal få skolering og mulighet til å følge sine drømmer.

Vi er en stolt klubb med stolte tradisjoner som ser fremover og gleder oss til fortsettelsen.

Starter mandag 1. april

Dette er ingen spøk. G16 starter det hele denne sesongen med kamp hjemme mot Sprint-Jeløy 2 i KM-serien mandag kveld (2. påskedag). Deretter følger kamper tirsdag (G13 og G14), onsdag (G19) før seniorene tar imot Tistedalen fredag kl 19.30. Utover i ukene som kommer vil alle våre jente- og guttelag være i gang. I mai arrangeres den første “På med drakta”-festivalen for 6- og 7-åringene. Dette er minifestivaler over en lørdag eller søndag (arrangeres 8 ganger i løpet av sesongen) hvor det spilles 3v3 på småbaner. I år skal ikke vi være arrangør, men vi er lovet et arrangement i 2025.

Lurer du på hvilke kamper som går på stadion kan du sjekke ut denne siden fra fotball.no; Dagens kamper - Norges Fotballforbund (Velg krets, klubb og dato og trykk på søk).

Fair Play

Vi tar Fair Play på alvor. FP handler rett og slett om sunn fornuft, god oppførsel og å behandle andre som du selv ønsker å bli behandlet. Det gjelder også dommerne.

På stadion skal motstandere og tilskuere bli møtt av en kampvert i gul vest som forteller på hvilken bane kampene spilles. Samme kampvert har også en rolle hvis temperatur eller språket ikke er innafor, da kan det være lurt med en påminnelse om hvorfor vi er på stadion, nemlig for å heie på våre egne, oppmuntre og være positive forbilder.

Våre spillere får en god dose Fair Play på treninger, samlinger og spillermøter. Noen av lagene gjennomfører også FP-skolen.

På alle foreldremøte skal FP ha en rolle. Vi er helt avhengig av at våre viktigste supportere stiller opp for klubb, lag og dommerne.

Ta vare på dommerne

Kjære alle fotballsupportere, unge som gamle. Ta vare på dommerne. Fremsnakk dommerne. Vi har alt for få dommere i Norge, og i Østfold, og vi trenger alle å lage et godt klima og engasjement rundt dommerne slik at flere får lyst til å prøve seg. Fotballfamilien trenger dommerne, da må vi spille på lag med de. Tenk på hva du roper, tenk på hva du sier i bilen, ved kjøkkenbordet osv. Uten dommerne stopper fotballNorge!!

Jentefotball

Det er like naturlig for jenter å spille fotball som det er for gutter. Vi merker et stadig større engasjement blant jentene og når vi starter opp nye lag, som tradisjonelt sett har vært blandingslag med mange gutter, prøver vi å starte rene jentelag. Det har vist seg å være vellykket og en viktig forutsetning for at de fortsetter med å spille fotball.

I år har vi 5 lag påmeldt seriespill. Vi starter opp et nytt jentelag blant de yngste før sommeren. Blant de minste, de som spiller 3-er fotball er det også flere jentelag.

Spillerutvikling

I RIF forsøker vi å jobbe godt med alle nivåer og alle spillere. Vi ønsker å utvikle fotballspillere med gode tekniske og taktiske ferdigheter. Vårt mål er å utvikle spillere som kan ta steget opp til vårt seniorlag.

Like viktig som det som skjer på banen er det som skjer utenfor banen. Vi er opptatt av at det sosiale rundt hvert lag skal være godt. Cuper, overnattinger på klubbhuset, kveldsmat, landskamper osv er gode sosiale tiltak alle kan være med på.

Seniorlaget

Det er spennende tider for vårt seniorlag i 5. divisjon. Ny trener for året, Andreas Johansen har kommet inn og skapt et engasjement og intensitet i spillergruppa og gjengen rundt laget, som det er lenge siden vi har sett. Nye spillere har kommet til og hevet laget, og profilen Amin Askar vil være et trekkplaster med sin profesjonalitet og smittende engasjement. Laget består av en god miks av eldre, rutinerte spillere og unge, sultne gutter som til sammen skaper en god vinnerkultur.

Målsettingen før sesongen var topp 5. Den er nå justert og trener Johansen stikker haka frem og forteller at det er et soleklart mål om opprykk til 4. divisjon.

Vi håper selvfølgelig å se dere alle på stadion. Mange kamper går fredager kl 19.30. Se etter skiltet ute ved veien. Kiosken er åpen med kaffe, vafler, pølser, brus og is.

RIF-supporter

Vil du bli RIF-supporter? Det koster kr 840,- for en sesong. Da kommer du gratis inn på kampene, får så mye kaffe du måtte ønske deg og du er med i trekningen av 3 flotte premier hver kamp. Viktigst likevel, du er med og støtter klubben. Ta kontakt med undertegnede på 99692991 så ordner vi det.

Old Boys

Det er veldig gledelig at vi har fått vekket den eldre garde til liv igjen. For 2 år siden startet old-boys gjengen opp sine sosiale aktiviteter igjen, det er vi svært glade for. Jevnlig holder de sine samlinger hvor det sosiale står i fokus, fotballprek og besøk av kjente og ukjente som forteller sin historie. Det er veldig trivelig å være rundt denne gjengen, og de har plass til mange flere.

Old-Boys gjengen er en ressurs for klubben og vil bidra med små og store oppgaver for klubben.

Har du lyst til å hjelpe til?

Alle kan noe og sammen får vi til mye. I en klubb er det hele tiden behov for engasjerte personer til små og store oppgaver. Er du god på excel eller word, flink til å organisere, opptatt av barn og unges oppvekstsvilkår, er en flink og nevenyttig praktiker, kan bære kjegler eller pumpe baller eller er god på web og kan lage godt stoff om klubben. Kort sagt, vi trenger engasjerte personer i og rundt klubb og lag som kan hjelpe alle de som allerede bidrar i klubben. Jeg håper å høre fra deg. Ring meg på 99692991 så finner vi oppgaver som passer deg.

Fotballstyret

Styret i 2024 består av Kåre Kristiansen (leder), Anne-Line Johansson (økonomi), Ingun Løwen Glenderød (ungdomsleder mm), Magne Andre Bjørnstad (utstyrsansvarlig mm), Gunnar André Bjerke (seniorleder) og Bjørn Erik Studsrud (styremedlem).

Dette er et rutinert og engasjert styre med nesten 100 års styrearbeid til sammen og enda noen år til som frivillige for klubben.

Hovedfokus for styret er god og sikker økonomisk drift, vedlikehold av klubbhus og anlegg og klubbutvikling på alle nivåer.

Jeg ønsker alle en riktig god sesong

Kåre Kristiansen

Styreleder fotball