Skøyteis

Statusoppdatering skøyteis på grusbanen i Rakkestad

Vi ønsker med dette innlegget å komme med en liten statusoppdatering om skøyteis og grusbanen og gi noen faktaopplysninger i saken.

I over 40 år har vi i Rif, ved hjelp av fantastisk dugnadsinnsats av ildsjeler, laget isflate på grusbanen ved Bergenhus. På flotte dager, spesielt i helgene, kan det være 2-300 barn og voksne på banen. Det er stor aktivitet, mye latter og glede og et viktig samlingspunkt i sentrum. Islegging av grusbanen er et godt aktivitets- og folkehelsetiltak for alle i Rakkestad, og brukes også av innbyggere og skoler og barnehager i nabokommuner.

Rakkestad idrettsforening har ingen aktiv skøytegruppe og må organisere dette arbeidet via hovedstyret og dugnadsinnsats.
Dessverre begynner nå banen, lysene og traktorene å merke tidens tann og kostnadene ved å legge is har steget, i tillegg til tidsbruken fra de frivillige.

Avretting av banen

Banen har ikke vært avrettet og justert de siste 10 årene. Det betyr at den er ujevn og bakken er slik at det skal veldig mye vann til for å «mette» den, dette tar tid. På en halv bane går det med 3-400 tusen liter vann!! Avrettingen må gjøres for å gjøre isleggingen raskere og bruke mindre vann. Forskjellen kan være mange dager. I 2022 kjørte Glenn 190 turer med tankvogna, som rommer 5000 liter. Han holdt på i 14 dager, så kom væromslaget og det var kun god nok is 1 -2 dager.

Traktorene/utstyr

Begge traktorene har sett sine bedre dager. De starter ikke for egen hånd, radiator er ødelagt, styringen er ødelagt osv. De er av god gammel årgang, såkalte veteraner, som har gjort en meget god innsats på banen i mange år. Likevel, det er en stor kostnad å reparere disse, evt å kjøpe nye.

Lys/strøm

Lysene ble hentet da Bislett stadion fikk nye i 1962. Det sier seg selv at med gammel teknologi og dagens strømpriser er de kostbare å drifte. Det samme er varmestua vår, som er et meget godt tilbud på kalde dager.  Å skifte til ledlys er mulig, men det har en kostnad.

Økonomi

Utgiftene til islegging varierer fra år til år, det samme gjør inntektene. Små summer på vipps, "pølsesalg", litt større summer fra bedrifter og Rakkestad kommune har hjulpet godt på totalen. Likevel har vi i alle år brukt av idrettslagets midler til islegging. Rakkestad idrettsforening kan ikke bruke store summer av idrettsforeningens budsjett til islegging. Det må være en viss økonomisk balanse i dette for oss.

Veien videre

Gitt at vi får lagt til grunn gode og stabile forutsetninger er vi innstilte på å fortsette å legge is på grusbanen. Derfor har vi i første omgang henvendt oss til Rakkestad kommune. Det er gode og konstruktive samtaler og vi håper vi kommer til både en kortsiktig og langsiktig løsning.

I første omgang forsøker vi å avrette et mindre område av banen, gjøre utbedringer på noen lyspunkter og vi forsøker å løse traktorutfordringene vi har. Kommunen, privatpersoner, frivilligheten og bedrifter er velvillige hjelpere til dette.

Spleis

Vi kommer til å opprette en spleis, og håper Rakkestadsamfunnet støtter opp om den slik at vi i fremtiden også får is på grusbanen. Både privatpersoner og bedrifter er hjertelig velkomne til å bidra når den tid kommer. Vi skal forvalte midlene som kommer inn på en god måte og øremerke midlene til skøyteisen.

Degernes

Vi ønsker å rette en takk, og skryte av den fantastiske innsatsen som legges ned i Degernes. I flere år har de lagt ned en kjempeinnsats til glede for mange i hele bygda, ved å legge is på asfaltplassen ved Kirkeng skole. Vi heier på den flotte dugnadsinnsatsen i Degernes.

Oppsummert

Kort oppsummert; banen, lysene og traktorene er utslitte. Kostnadene ved å utbedre og/eller kjøpe nytt er store. Vi jobber for å finne løsninger på kort og lang sikt og har god dialog med Rakkestad kommune, private personer, frivillige organisasjoner og bedrifter.

På vegne av hovedstyret i Rakkestad idrettsforening og dugnadsgjengen på skøytebanen
Kåre Kristiansen
Styreleder RIF