Å spille kamper er et høydepunkt for både store og små. Rakkestad IF – Fotball ønsker at kampene foregår innen rammer som gir gode opplevelser for alle involverte – både spillere, trenere, foreldre og dommere.

Det betyr at alle våre spillere, trenere, ledere og foreldre sammen med motstanderens spillere, trenere, ledere og foreldre OG, ikke minst, dommeren, skal oppleve at det å komme til Rakkestad stadion er en fin opplevelse i trygge og gode rammer. Det skal være en kjent sak i fotball-Østfold, og kanskje også i Norge, at Rakkestad stadion er et godt sted å være.

For å skape gode rammer rundt alle barne- og ungdomskamper i klubbens regi, både seriekamper og turneringer, skal klubbens hjemmekamper gjennomføres etter NFFs retningslinjer og Fair play-kriterier.

Dommere: I Rakkestad skal alle dommerne tas godt i mot, bli vist til garderoben og tilbys noe å drikke. Det er også viktig å ha kontakt med dommeren i pausen og etter kampen, og alle papirer skal underskrives som avtalt. Dommerens sikkerhet er klubbens ansvar, og det er i alles interesse at denne beskyttes underveis og etter kampen, hvis det skulle oppstå uønskede situasjoner.

Klubbdommere: Dette er ofte unge gutter og jenter som liker å dømme, men som trenger god oppfølging og støtte. Ta godt i mot dem. Ha med fløyte i tilfelle de har glemt den. Tilby å ta tiden hvis de ikke har klokke/mobil. Snakk med de i pausa, oppmuntre de og skryt av de. Beskytt de mot negative kommentarer og tilrop.  Etter kampen må de få litt fokus, ros og oppmuntring.

Kampvert: hvert lag bør ha en tydelig kampvert som har som oppgave å ta i mot gjester og dommere og være en positiv stemningsskaper både hos hjemme- og bortelag. Kontakt med dommere for, under og etter kampen er også viktig. En av de viktigste oppgavene blir å sørge for at lagene skilles «som gode venner» og ønske alle velkommen tilbake neste gang.

Fair-Play møte: trenere fra hvert lag bør samtale med dommeren før kampen, gå gjennom regelverket og generelle misforståelser og oppmuntre til en fair og positiv kamp.

Formaliteter: Hvert år skal alle trenere og ledere settes inn i reglene for spill, bane og utstyr, slik at de til enhver tid har full oversikt. I alle lags bag’er bør det også ligge et regelsett som kan dras frem ved uenigheter.