Rakkestad IF – Fotball er en breddeklubb i Rakkestad, med nedslagsfelt i sentrum og Bergenhusområdet, med Bergenhus skole og Rakkestad Ungdomsskole som viktige rekrutteringsarenaer.

Fotballgruppa er en undergruppe av Hovedstyret, og er sammen med turngruppa de to mest aktive gruppene. I klubben er det en del ”sovende” grupper, mens andre er i mindre grad aktive. Fotballstyret og håndballstyret er i stor grad selvstyrende, med egen organisasjon og økonomi. Lederne møter på hovedstyrets faste møter. Klubben har felles årsmøte, hvor hovedleder og leder for turn og fotball rapporterer om gruppenes aktivitet.

RIF Fotball har en målsetting om å være en breddeklubb som legger til rette for alle, dvs de som ønsker å bruke mye tid på fotball og de som ikke ønsker å bruke mye tid, men ha det som en sosiale arena. Sistnevnte er RIF uansett, hvilket nivå spillerne er på, og det ansvaret ønsker vi å være oss bevisst. Vi er opptatt av å ha en oppdragende effekt og at RIF-spillerne skal være hyggelige og dugelige mennesker.

Vår sportslige profil går i stor grad ut på å legge forholdene så godt til rette som mulig slik at spillere kan møte krav, utfordringer og oppgaver tilpasset eget nivå. Dette gjøres ved å ha en klar overordnet filosofi for klubb-, lag- og spillerutvikling, og ved å ha godt utdannede trenere som har sin filosofi forankret i vår sportsplan.

Det betyr at vi skal oppmuntre våre spillere til å være aktive i så mange idretter som mulig, og vi belønne dem med gode tilbakemeldinger og mye spilletid, i de lavere aldersklassene. Der hvor vi stiller lag i KM vil det være naturlig å ønske en større del av delaktighet på fotballtreningene.

Dette dokumentet beskriver strukturen i fotballgruppa og har som målsetting å understøtte formålet om å være en positiv kraft i nærmiljøet.

Fotballstyrets hovedoppgaver og oppbygning

Fotballstyret har som hovedoppgave å sørge for at det er mest mulig hensiktsmessig aktivitet i klubben. Det betyr å sørge for en bærekraftig økonomi, gode treningsforhold, utdannede og engasjerte trenere og lagledere samt hele tiden løse de ulike løpende oppgavene som oppstår.

Styrets oppgaver

Styret har mange oppgaver, men de viktigste er:

• Arbeide med sponsorinntekter.
  • Melde på lag.
  • Ansette trenere og trenerkoordinator, skrive kontrakter med seniorspillere.
  • Oppstart av nye lag.
  • Organisere dugnader.
  • Gjennomføre a-lags kamper etter ØFK sitt regelverk.
  • Sørge for nok klubbdommere til de aldersbestemte lag.
  • Sørge for at alle lag har nok utstyr til treninger og at de har drakter/bekledning slik at de kan representere klubben på en korrekt måte.
  • Søke kommunale, statlige og private midler.
  • Ansvarlig for treningsleir for seniorlaget.
  • Ansvarlig for klubbens økonomi, det betyr også å måtte si nei av og til…
  • Ha kontakt med kommunen og ØFK, i forhold til økonomi, baneforhold, spillere og lag
  • Være kontaktpunkt mot sponsorer.
  • Ha oppdatert baneoversikt til enhver tid.
  • Medlemskontingent.
  • Arrangere, i samarbeid med trenerkoordinator, trener- laglederforum og trenermøter.
  • Ta vare på ”de gode hjelperne”, de uunnværlige menneskene som har større eller mindre roller som klubben er helt avhengig av.
  • Arrangere sosiale tilstelninger og være en pådriver for samhold, klubbkjærlighet og fellesskap.

Organisasjonskart

Org.kart 2021.JPG

Beskrivelse av roller med ansvarsoppgaver

Fotballeder