Kursleder og styremedlem i klubben, Bjørn Erik Studsrud, som til daglig er varabrannsjef og innsatsleder i Rakkestad brannvesen, veiledet og informerte de lydhøre kursdeltakerne om hva de måtte ha fokus på og hvordan de skulle gripe situasjonen an. Deretter fikk kursdeltakerne prøve seg både på hjertekompresjon og oppkobling av hjertestarter.

- Rakkestad IF Fotball er en Kvalitetsklubb. Da vi fikk høre om dette tilbudet til kvalitetsklubbene i Norge syntes fotballstyret dette var så interessant og nyttig at dette ønsker vi å være med på. Vi så muligheten for å utdanne våre spillere, ledere og trenere innen et meget viktig tema. Kravet er at minst 70% av våre medlemmer over 12 år skal gjennomføre dette årlig, men målet vårt er at alle i målgruppen skal gjennomføre e-læring og trene praktisk HLR, sier fotballeder Kåre Kristiansen.

Vi begynner før jul med de voksne i klubben. Til våren, når det er litt mildere være, vil vi gjennomføre dette for alle lagene over 12 år. Vi ønsker god informasjon og god organisering rundt dette prosjektet og vi er avhengig av bidrag fra ledere og trenere på de enkelte lagene.

Målet er å nå mange

NFF-prosjektet "Sammen redder vi liv i idretten" er godt i gang, der målet med prosjektet er å øke antall og tilgjengeligheten av hjertestartere ved fotballanlegg, og drive dugnadsbasert trening i Hjerte- og lungeredning (HLR).