Drøbak klart best i første

Drøbak kom til stadion med 18 poeng og 3. plass. Vi lå på 13. plass med 7 poeng. Bortelaget har en god miks av unge og gamle, de er ballsikre, har et tydelig oppspill og roller. Dette gjorde at kampen i første omgang ble krevende, men gutta hang i stroppen og kjempet, løp og viste liten respekt for motstanderen. Bortelaget får 2 gåller i nettet og går til pause med en solid ledelse. Rett før pause har vi en formidabel dobbeltsjanse. En perfekt pasning i bakrom, flott løp av Gunneng, en lobb over keeper som går på innsiden av stolpen og ut. Returen blir nydelig dunka mot kassa, men kun en fantastisk "DeGea" redning av DFI sin keeper hindrer skåring.

Andre omgang

Vi som var i nærheten av garderoben i pausen kunne ikke unngå å høre at denne kampen betydde mye for gutta. Høy temperatur og klare ønsker for andre omgang ble tydelig kommunisert, for det var et helt annet lag som entret banen. PM Elnes kom inn på topp mot slutten av første og drev gutta fremover. Det fortsatte han med i andre. En herlig krigertype som hater å tape. Han skaffer oss straffe et kvarter ut i omgangen som JK sikkert dunker i mål. Da hang Drøbak litt i tauet, vi pøste på og hadde momentum i kampen. Det skulle likevel gå 20 minutter til før Theo Kartnes nydelig setter en innøvd kårner i kassa på bakerste stolpe.

Noen minutter senere roter vi det til innenfor egen 16 meter og bortelaget tar på ny ledelsen. Frykten for at luften da var gått ut av gutta var reell, men neida, toget fortsatte å rulle. Anført av meget gode Ernan Kaplan og kapteinen selv, Mats Grønnern pusher vi på og kriger til oss sjanser og kårnere. Det er på nok et kårnertrekk vi spiller ut til 16. meter hvor kaptein Grønnern kommer stormende og trer kula gjennom hele forsvaret og ned ved borterste stolpe. Flott skåring, og veldig viktig.

Resten av omgangen, 5 minutter pluss tillegg blir en kamp mot klokken. Drøbak hever seg og har mye ball, får flere farlige frispark og kårnere, men kampen ebber ut med uavgjort 3-3. Kampen totalt sett et helt greit resultat. Det viser at vi kan være med å kjempe om poengene med de beste lagene, når vi er påskrudd.

Kynisme

Det bor mye i dette unge RIF-laget. Mange flotte unge spillere som nå vokser seg til mannfolk med hår på brøstet. Det er gledelig å se. Og under dette laget igjen er det mange spennende spillere som om ikke mange år vil være en del av A-laget. MEN, vi kan ikke gi bort 3 mål mot en så god motstander som Drøbak. Mål 1 er en feilpasning på egen banehalvdel, de 2 andre kommer som følge av at man ikke klinker kula unna på første forsøk, men prøver å drible innenfor egen 16-meter. Dette må vi få bort til neste kamp. Vi er tilhengere av fint spill, spill ut bakfra og spill både på fot og i rom, men foran egen kasse er det kun en ting som gjelder, det er å få ballen unna.

Skulle vi ønske oss enda en ting er det mere trøkk i duellene, spesielt fremover. I forsvar og på midten tråkker vi til, men vi blir litt snille med motstandernes forsvarsspillere. Her må vi tråkke til, duellere og gi litt mer f... Litt sånn som PM Elnes i går. Han er en fæl fyr å møte på banen, men god å ha på laget.

Ernan ble dagens RIF-gutt

For andre hjemmekamp på rad kårer folkejuryen Ernan til dagens RIF-gutt. Vel fortjent. Han er en bauta i midtforsvaret. Raskt, sterk og farlig fremover. Tryggheten selv og fungerer godt i to-spann med spillende hjelpetrener Magnus Næristorp.

Ben i buret

Ben har tatt tak, vokst seg stor i buret og er nå tryggheten selv bak der. En ung keeper med godt potensiale som keepertrener Morten har jobbet godt med. I denne kampen har han flere gode redninger, og spesielt en tidlig i første omgang, hvor han strekker seg etter et skudd og får slått kula over tverra, var av god Schmeichel-klasse. Utsparkene er gode og i denne kampen var han tydelig i kommunikasjonen. Vi hørte han godt på tribunen. Bra Ben!!

Skader

Vi har satt Norgesrekord i skader denne sesongen. 2 identiske beinbrudd, en alvorlig leddbåndskade har satt 3 gode spillere på tribunen resten av sesongen. Før denne kampen fikk Jonas påvist sykdom/virus som holder han ute i lang tid. Selvfølgelig merkes dette i en ung spillertropp, men da må andre brette opp ermene og trå til. Det så vi et godt eksempel på i andre omgang i går.

Tilbake fra skader

Både Aksel Torp Nygård og Håkon Svingen Gunneng var tilbake i startoppstillingen i går. Turbogutta har vært lenge ute med skader, men viste i går at de blir viktige for dette laget fremover.

RIF stilte med disse; Ben Nebilevicius, Magnus Næristorp, Theo Kartnes, Ernan Kaplan, Mats Grønnern, Håkon Gunneng, Martin JK, Håvard Nilsen, Aksel Nygård, Martin Solberg, Samuel Oustorp. Både PM Elnes, Adrian Dalsjø, Erlend Sigdestad, Niklas Svanskov og Nils Markus Schjerpen gjorde gode innhopp.

Neste kamper

Neste kamp er mandag 12.06 borte mot Beg kl 20.00.
Neste hjemmekamp er tirsdag 20.06 kl 20.00 mot Lisleby2.